Sari la conținut

Review Counter-Strike: Global Offensive


redics

Postări Recomandate

Data de lansare: 21 august 2012

Counter-Strike 1.6. Iubit de milioane de fani, în continuare unul dintre cele mai jucate titluri pe Steam, MOD-ul fenomen pentru Half-Life își trăiește al 12-lea an de viață. Și poate ultimul. VALVE a anunțat la sfârșitul lui 2011 un nou capitol în istoria seriei. Denumit oarecum pompos Counter-Strike: Global Offensive, anunțul a făcut o valvă imensă în lumea e-sportului, fiindcă atunci când vorbim de Counter-Strike, vorbim de pro-gaming, jucători plătiți, turnee internaționale cu premii totale de zeci sau sute de mii de dolari și așa mai departe.

Să fim sinceri, chiar și cei care au jucat ani de zile Counter-Strike (printre care mă număr), trebuie să recunoască faptul că, în comparație cu noile FPS-uri, acesta e depășit complet la toate capitolele. Se poate compara cu Battlefield 3 la grafică? Nu. Cu diversitatea modurilor de joc din Call of Duty? Nu. Dar chiar și așa, Counter-Strike are ceva special, greu de definit.

Mulți îi spun “gameplay“, însă indiferent ce etichetă îi puneți, realitatea este că timp de mai bine de un deceniu Counter-Strike a fost sinonim cu sporturile electronice. Știu, au mai fost și altele; Quake, Unreal, StarCraft, dar Counter-Strike a adus esport-ul în mainstream. Fan sau nu al fenomenului, nu aveai cum să-l ignori. Iar cu turnee precum The International pentru DOTA 2, cu premii în valoare de 1.600.000 de dolari, sau Sezonul 2 de League of Legends, cu 2.000.000 de dolari, e-sportul a devenit cât se poate de mainstream.

Ironia face că tocmai acum, când ar trebui să strălucească, Counter-Strike 1.6 dispare din atenția organizatorilor de turnee. Fenomen care a început în 2010, s-a accentuat în 2011 și pare să își atingă apogeul în 2012 cu dispariția aproape completă din peisajul esport-ului. Un fenomen greu de digerat de comunitatea masivă a acestui joc.

Obișnuită cu lumina r**cenzurat**ectoarelor, cu jucătorii care ajungeau adevărate legende, comunitatea și-a pus toate speranțele în anunțul făcut de VALVE. Primul mare șoc avea să vină odată cu primele screeshot-uri. Jocul arăta oricum, numai a Counter-Strike nu. Chiar și fanii Counter-Strike: Source, rudă mai săracă a Counter-Strike 1.6, erau dezamăgiți. Apare apoi prima versiune beta, pe care am putut să o testez și eu.

Sincer să fiu, a fost poate cea mai dezastruoasă primă impresie din câte am avut vreodată. Poate și din cauza așteptărilor. Fiindcă toate aspectele care făceau din Counter-Strike 1.6 un candidat atât de bun pentru e-sport lipseau cu desăvârșire. Hărțile modificate de-a lungul anilor pentru a exista un echilibru competițional dispăruseră cu totul. În locul lor, niște niveluri mutante, adaptate din Counter-Strike: Source.

Elemente precum reculul, mișcarea personajelor, chiar și sistemul economic prezent în Counter-Strike, toate complet greșit implementate în noua versiune. Sunetele nici nu merită menționate, erau o glumă proastă. Ce rămăsese era un joc care ar fi fost lansat în 2012 cu grafica bazată pe engine-ul Source, deci în esență depășit, nicio inovația la modurile de joc și fără elementele care au făcut din Counter-Strike un succes așa mare. Un eșec evident pentru toate lumea. Din fericire, a fost evident și pentru Valve.

21 august, 2012. Counter-Strike: Global Offensive este lansat și situația este foarte diferită. După un început jalnic, studiourile Hidden Path, responsabile efectiv de Counter-Strike: Global Offensive, au învățat din greșeli și au luat o multitudine de măsuri care au readus jocul pe drumul corect și, mai ales, au redat speranțele milioanelor de fani din lume că legenda Counter-Strike o să continue în e-sport.

Hidden Path a înțeles că aici nu e vorba de un shooter obișnuit, Counter-Strike nefiind menit doar celor care vor să se relaxeze seara câteva minute. Nu merge cu “împușcă și câștigi biluțe“, “felicitări, ai pus bomba, ești terorist șef” și alte elemente care atrag gameri casual. Au căutat jucători profesioniști de Counter-Strike 1.6, dar și de Counter-Strike: Source, au pus întrebări, au ascultat și, mai ales, au modificat. Patch după patch, jocul devenea din ce în ce mai bun, iar comunitatea extrem de conservatoare a început să dea atenție noului CS.

În cele câteva luni de beta, Counter-Strike: Global Offensive s-a transformat dintr-un joc care ar fi fost uitat în câteva luni în posibil următorul monstru pentru marile turnee de e-sport. Un FPS care să stea fără jenă lângă DOTA 2, League of Legends și StarCraft 2, dar și un titlu care a căpătat o parte din gameplay-ul care a creat dependență în toți acești ani. Iar efectele s-au văzut: echipele profesioniste au anunțat lineup-urile pentru noul titlu, organizatorii s-au pus pe treabă cu turnee de Counter-Strike: Global Offensive, iar jocul are aproape 30.000 combatanți simultan. Și, poate chiar mai important, CS:GO a început să unească comunitățile de Counter-Strike 1.6 și Counter-Strike: Source.

Grafica nu a fost niciodată motivul pentru care te joci Counter-Strike

Ce s-a schimbat între timp? Grafic vorbind, jocul nu este o capodoperă. Cu siguranță nu la nivelul anului 2012. Scuza lui este că grafica nu a fost niciodată motivul pentru care te joci Counter-Strike, însă chiar și așa, avem un engine Source cu suport nativ pentru rezoluții widescreen, FXAA, anisotropic filtering; nimic extraordinar, dar totuși suficient pentru a aduce fenomenul Counter-Strike la un nivel de detaliu in-game care să nu sperie toți sponsorii turneelor și să mulțumească generația mai nouă de gameri, cei care vor să vadă totul în HD.

Sunetul a suferit și el modificări substanțiale. Chiar în ultimul patch înaintea lansării, Hidden Path a adăugat “custom controls for sound spatialization”. Ce înseamnă asta? N-o să vă plictisesc cu gargara tehnică (o puteți citi pe blogul oficial dacă vreți), ideea e că dacă până acum toate armele sunau la fel, nu îți puteai da seama din ce direcție se trage sau la ce distanță de tine este un inamic. Acum poți. Alt aspect la care Counter-Strike-ul nu a strălucit și nu o să strălucească nici acum. Poate după următorul patch când vor da posibilitatea fiecărui jucător să își modifice algoritmii cross-fading și poziția speaker-lor virtuale.

La aspectele tehnice aș menționa și cerințele de sistem – Dual Core E6600, 2GB RAM, placă video cu cel puțin 256MB, DirectX 9. Cred că majoritatea dintre voi ați jucat titluri bazate pe engine-ul Source, deci cam știți la ce să vă așteptați.

În privința modurilor de joc, Global Offensive aduce niște semi-noutăți pe lângă clasicul Defuse – Arms Race și Demolition. Să le numim moduri de joc casual. În Arms Race pornești cu o armă, faci un frag, îți dă automat altă armă, și tot așa până ajungi la cuțit. Omori un adversar cu respectivul cuțit, ai câștigat meciul de Arms Race. Da, e vorba de Gungame-ul din Counter-Strike 1.6. Ce pot spune, există și nu cere de mâncare, poate fi fun cu niște prieteni. Celălalt mod este Demolition și constă într o combinație între Defuse și Arms Race. Din nou, recomandat mai ales dacă aveți un grup de prieteni.

Despre clasicul Defuse vă pot spune că este așa cum îl știm de 12 ani, cu mici modificări în sistemul economic în funcție de ce alegi – casual sau competitiv. În casual, setările sunt gândite pentru a lăsa jucătorii să se distreze (armura și trusele pentru dezamorsare sunt oferite automat), pe când în modul competitiv opțiunile sunt aproape identice cu cele din Counter-Strike 1.6.

Cu această noutate, Hidden Path se asigură că un începător se poate bucura de joc fără să știe un milion de detalii tehnice

Un aspect interesant este sistemul de matchmaking implementat în Counter-Strike: Global Offensive care vine în sprijinul jucătorului casual sau începător în tainele Counter-Strike-ului ca să găsească mai ușor un meci corespunzător. Pur și simplu intri în joc, alegi Play -» Find a game, specifici modul de joc dorit și ți se găsesc automat adversari și coechipieri.

Cu această noutate, Hidden Path se asigură că un începător se poate bucura de joc fără să știe un milion de detalii tehnice precum adrese IP pentru servere, comunități, platforme de gather etc. Iar dacă vă îndoiți de utilitatea acestui sistem, uitați-vă puțin la DOTA 2, matchmaking-ul fiind o adiție absolut fantastică (că jucătorii nu sunt de cea mai bună calitate e altă poveste). Pe lângă acest sistem, CS:GO îți permite să joci cu prietenii foarte ușor prin intermediul unui lobby unde-ți poți crea propria echipă.

Dacă nu ai prieteni și nu vrei să joci online, ai la dispoziție și boți, dar sunt destul de slab implementați momentan. Diferența între nivelurile de dificultate constă doar în rapiditatea deciziilor și precizia tirului. Boții de nivel maxim reacționează instant la prezența ta și te elimină cu mult înainte să poți reacționa, la nivel de bază însă neavând tactici mai avansate față de frații lor mai nătângi.

Arsenalul din Counter-Strike: Global Offensive a suferit modificări importante. Printre cele mai spectaculoase se regăsesc cocktail-ul Molotov și clasa pistol-mitralieră, mult mai bine reprezentată. Evident, clasicele AK și M4 sunt prezente, iar shotgun urile au devenit o alternativă decentă, aceste modificări având potențialul să schimbe destul de mult metagame-ul din meciurile 5 vs 5, făcându-le mai spectaculoase. Printre ideile mai crețe se numără o grenadă nouă denumită decoy, literalmente o petardă. O arunci și produce niște zgomote similare focurilor de armă. Prevăd că o să dispară așa cum a dispărut și scutul balistic.

Hărțile sunt în număr de 16, printre clasicele Dust, Dust2 și Aztec făcându-și loc hărțile pentru Arms Race sau Demolition, precum Shoots, Bank, Lake. Nu sunt mari lucruri de spus despre niveluri, cel puțin din punctul de vedere al jucătorului casual. Din perspectiva jucătorilor serioși, hărțile sunt o problemă mare. Hidden Path a ales să folosească variantele competiționale din Counter-Strike: Source și nu cele din Counter-Strike 1.6, mai echilibrate și mai potrivite pentru competiții. Din fericire, VALVE a anunțat că jocul va avea un Map Workshop pe Steam, iar acest lucru va face foarte ușoară implicarea comunității în producția de noi hărți, pe care e foarte posibil să le vedem în viitoarele turnee. Dintre toate soluțiile posibile, VALVE au ales o cale de mijloc care ar trebui să mulțumească pe toată lumea până la urmă.

De altfel, nivelurile nu reprezintă singurul element care diferă foarte mult față de Counter-Strike 1.6. În ultimele luni, comunitatea a identificat diferite aspecte mai puțin cunoscute de jucătorii casual, dar care influențează decisiv gameplay-ul și metagame-ul meciurilor de 5 vs 5. Aspecte precum tagging-ul (cum este influențată mișcarea jucătorului când este lovit de proiectile) sau flinching-ul (cum este influentat crosshair-ul jucătorului lovit de proiectile) sunt concepte definite de comunitate pentru a-i ajuta pe cei de la Hidden Path să înteleagă mai bine Counter-Strike-ul. Iar o problemă prezentă în primele versiuni beta și care a dezamăgit masiv majoritatea jucătorilor a fost reculul armelor.

Deoarece inițial s-a dorit ca Global Offensive să includă cross-platform play, iar posibilitățile de țintire ale unui jucător de consolă sunt evident limitate, Hidden Path a zis să le dea și lor o șansă. Ce nu au înțeles producătorii este că într-un titlu menit pentru competiții, “skill ceiling”-ul trebuie sa fie cât mai mare pentru ca jucătorii  cu adevărat talentați să se poată impune în fața celor care sunt doar buni. Bine că Hidden Path a realizat rapid greșeala făcută și a venit cu modificări care acum apropie Counter-Strike: Global Offensive de predecesorii săi.

Counter-Strike: Global Offensive a evoluat enorm în ultimele luni.

Și, cel mai important lucru, jocul continuă să evolueze. Cei de la Hidden Path vor lucra în continuare la update-uri cu o implicare din ce în ce mai importantă în partea comunității. Motiv pentru care nu exclud ca în câteva luni să avem cea mai bună variantă de Counter-Strike lansată până acum. Un Counter-Strike care să unească ambele comunități (1.6 și Source), să fie prezentă în turneele internaționale, dar să păstreze în același timp gameplay-ul care te face să joci ore în șir fără să te plictisești.

În concluzie, ce primești pentru cei 10 euro prin SMS? Un titlu gândit pentru jucătorii casual, dar care nu-i alungă pe cei care vor să se implice mai serios în e-sport. Primești posibilitatea de a face parte dintr-o comunitate cu echipe legendare și jucători care au scris istoria e-sportului. Iar Counter-Strike este o experiență fantastică dacă îți găsești patru prieteni cu care să lupți în turnee.

Evident, dacă ești fan Battlefield sau Call of Duty, Counter-Strike: Global Offensive nu o să te convingă să schimbi tabăra prin grafică sau sunet, dar în același timp, experiența Counter-Strike nu se limitează doar la aceste elemente.

Sursa :computergames.ro

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • kayn a blocat acest topic
Vizitator
Acest topic este acum închis pentru alte răspunsuri.
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui. Also by continuing using this website you agree with the Terms of Use and Privacy Policy.